NIKT NIE RODZI SIĘ Z UPRZEDZENIAMI BezUprzedzen.org
FUNDACJA AUTONOMIA

Filmografia

W tym dziale znajdują się informacje o filmach fabularnych i dokumentalnych poruszających w bardziej lub mniej bezpośredni sposób problematykę uprzedzeń, nierówności i dyskryminacji, realiów życia osób należących do mniejszości, do grup wykluczanych i dyskryminowanych. Mamy nadzieję, że będą pomocne i wykorzystywane zarówno w edukacji formalnej i nieformalnej, jak i w samoedukacji. Mogą być przyczynkiem do wielu ważnych dyskusji.


Prezentowana poniżej lista zawiera zaledwie kilkadziesiąt pozycji. Będziemy wdzięczne za pomoc w sukcesywnym uzupełnianiu jej. W przygotowaniu opisów korzystałyśmy z informacji zamieszczonych m.in. na portalu www.filmweb.pl i www.kobiety-kobietom.com

Filmy fabularne
Niemal wszystkie filmy znajdujące się na poniższej liście są dostępne w dużych wypożyczalniach kaset video i płyt DVD.

Aimee i Jaguar
, reż. Max Färberböck, Niem. 1999 Historia oparta na prawdziwych zdarzeniach z czasów wojny, opisanych w bestsellerowym dzienniku Ericii Fischer ?Taniec na wulkanie?. Niemcy 1943. Młoda Żydówka Felice (Maria Schrader) żyje w Berlinie, samym środku hitlerowskiej Rzeszy. Ukrywa swoją tożsamość, ma fałszywe papiery. Pracuje jako dziennikarka w nazistowskiej gazecie, jednocześnie działając w ruchu oporu i przekazując informacje brytyjskiemu wywiadowi. Felice jest lesbijką i spędza czas w gronie przyjaciółek, w większości również ukrywających się Żydówek. Żyjąca w stałym zagrożeniu Felice chce żyć pełnią życia. Na przekór niebezpieczeństwom bywa w lokalach, bawi się, tańczy. Pewnego dnia spotyka dziewczynę, która, na pozór, stanowi jej przeciwieństwo. Lilly jest aryjką, kurą domową, żoną nazisty - żołnierza frontowego, ma dzieci, jest odznaczona hitlerowskim medalem dla niemieckich matek. Między młodymi kobietami rodzi się fascynacja i miłość.


Anioły w Ameryce (Angels in America), reż. Mike Nicols, USA 2003 "Angels in America" to sztuka, za którą autor - Tony Kushner - otrzymał nagrodę Pulitzera, a także nagrodę Tony. Dwaj główni bohaterowie są chorzy na AIDS. Jeden z nich, Prior, zastanawia się, czy zwariował, ponieważ widzi duchy i anioły. Drugi - Roy Cohn - to postać, która została stworzona przez autora na podstawie prawdziwej figury ze świata polityki, jest homofobem, nie może także uwierzyć w diagnozę, że ma AIDS, ponieważ uważa, że tylko "szarzy ludzie" mogą zachorować na tę chorobę. Grają m.in. Al Pacino, Emma Thompson, Meryl Streep

Billy Elliot
, reż. Stephen Daldry, USA 2000 Jest to historia 11- letniego chłopca (Jamie Bell), trenującego boks, który nagle przeżywa fascynację baletem. Zaczyna uczęszczać na lekcje baletu wbrew woli ojca i bez aprobaty kolegów. Dla ojca Billyego syn w baletkach zamiast w bokserskich rękawicach to pośmiewisko, zaprzeczenie jego męskości. Billy jednak właśnie w tańcu odnajduje swoje powołanie.

Chłopaki na bok
(Boys on the side), reż. Hernert Ross, USA 1995 Opowieść o trzech kobietach wyruszających wpodróż po USA, o różnicach między nimi, wielkiej przyjaźni i miłości. Grają: Whoopi Goldberg, Marie-Louise Parker, Drew Barrymore

Czarny kot, biały kot
(Crna macka, beli macor), reż. Emir Kusturica, JUG/NIEM/FR 1998 Grga Pitić, cygański ojciec chrzestny i potentat handlowy z wysypisk śmieci oraz Zarije, dumny właściciel cementowni, są starymi, dobrymi przyjaciółmi, mimo iż nie widzieli się przez 25 lat. Teraz, gdy obaj są po osiemdziesiątce, mogą śmiało powiedzieć, że udało im się przejść wspólnie przez zbrodnię i karę, nieodmiennie darząc się wzajemnym szacunkiem. Zbiorowym bohaterem "Czarnego kota..." jest zamieszkująca naddunajską osadę społeczność cygańska.[gazeta.pl]

Czas cyganów
(Dom za vesanje), reż. Emir Kusturica, JUG/ANG/WŁ 1988 Z pozoru film przynosi etnograficzny portret jugosłowiańskich Cyganów; wystąpili w nim nieprofesjonalni aktorzy - Romowie posługujący się swym naturalnym językiem; na ekranie wybrzmiewają charakterystyczne dźwięki cygańskiej muzyki. Realizm filmu jest jednak pozorny.

Delikatnie nas zabijają 3. Obrazy kobiet w reklamach (Killing Us Softly 3. Advertising's Image of Women)
Pionierska praca Jean Kilbourne pomogła rozwinąć i spopularyzować studia nad wizerunkiem płci w reklamie. Jej oba nagrodzone filmy ? Killing Us Softly (1979) i Still Killing Us Softly (1987) miały i nadal mają wpływ na miliony studentów i studentek, uczniów i uczennic z całego świata. Kilbourne pokazuje czy i jak, zmienił się obraz kobiet w reklamie w latach 80. i 90. Ponad 160 reklam prasowych i telewizyjnych służy Kilbourne do krytycznej analizy wizerunku kobiet i poruszenia takich tematów jak uprzedmiotowienie , fragmentaryzacja, seksualizacja, pornografia czy przemoc. Autorka zachęca do spojrzenia na znane obrazy w nowy, bardziej poruszający i mobilizujący do działania sposób. Wydanie USA: Media Education Foundation Opracowanie wersji polskiej i dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA i Fundacja Autonomia Czas: 34 minuty; dźwięk: j.angielski; napisy: j.polski Do filmu "Delikatnie nas zabijają 3. Obrazy kobiet w reklamach" opracowany został podręcznik, który służy do pogłębionej pracy z filmem. Więcej informacji o projekcie ?Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami?, prowadzonych przez Fundację Autonomia zajęciach edukacyjnych oraz o tym, jak zamówić filmy i podręczniki znajdziecie Państwo na podstronie poświęconej projektowi i dystrybucji

Gdyby ściany mogły mówić I
(If These Walls Could Talk),reż. Nancy Savoca, Cher, USA 1996 Trzy nowele rozgrywające się w latach 1952, 1974, 1996 traktujące o problemie aborcji. W filmie zostały pokazane historie trzech kobiet, kobiet żyjących w różnych czasach w innych warunkach. Film z udziałem Demi Moore, Cher i Sissy Spacek.

Gdyby ściany mogły mówić II
(If These Walls Could Talk 2), reż. Anne Heche i Jane Anderson, USA 2000 Na film składają się trzy nowele. Każda z nich opowiada o lesbijkach. Akcja pierwszej z nowel rozgrywa się w 1961 roku. Dwie starsze lesbijki mieszkają w swoim wspólnym domu, darząc się ogromną miłością. Niespodziewanie jedna z nich umiera. Kolejna nowela umiejscowiona jest w 1972 roku, czyli w czasach buntów feministycznych oraz dzieci kwiatów. Grupa lesbijek, walcząca o swoje prawa i o tolerancję, sama ma problemy z akceptacją ?inności?. Ostatnia nowela rozgrywa się w roku 2000. Tutaj dwie kochające się lesbijki, starają się o dziecko. Występują: Vanessa Redgrave, Sharon Stone, Ellen Degeneres.

Godziny
(The hours), reż. Stephen Daldry, USA 2002 Film na podstawie powieści Michela Cunnighama. Historia życia trzech kobiet, z których jedna, to żyjąca w czasach współczesnych w Nowym Yorku wydawczyni książek żyjąca w związku z kobietą, druga, typowa żona i matka, żyjąca pod koniec lat 40-tych. Trzecia to postać autentyczna - Virginia Woolf, znana pisarka. Trzy różne kobiety, trzy różne epoki. Jest jednak coś co je połączy, coś co zmieni ich życie na zawsze.

Filadelfia
, reż. Jonathan Demme, USA 1993 Andrew Beckett (Tom Hanks) - młody i ambitny prawnik zatrudniony w znanej kancelarii - jest szanowany i doceniany w firmie. Pewnego dnia przełożeni dowiadują się, że jest on nosicielem wirusa HIV. Pod absurdalnym pretekstem zaniedbywania obowiązków natychmiast pozbawiają go posady. Ten postanawia dochodzić swoich praw w sądzie. Jego adwokatem zostaje czarnoskóry Joe Miller (Denzel Washingston)... Dzieło oparte na faktach jest jednym z najważniejszych filmów o AIDS. Doceniony przez widzów i krytykę film uhonorowany został wieloma prestiżowymi nagrodami m.in. statuetką Oscara dla Toma Hanksa - odtwórcy głównej roli.

Frida
, reż. Julie Taymor, Kanada, Meksyk, USA, 2002 Film na podstawie biografii Fridy Khalo, skoncentrowany głównie na burzliwym romansie głośnej malarki z Diego Riverą. Jej walka, cierpienie, wiara, miłość, jej burzliwy związek z Riverą, rewolucyjne poglądy i niezwykły styl jej malarstwa, stworzyły podstawę prawdziwej legendy. Za swą bohaterkę ogłosił ją amerykański ruch feministyczny. Dziś twórczość Fridy Kahlo, uważana jest w Meksyku za skarb narodowy, wyraża zarówno dumę z kultury narodowej Meksyku jak i osiągnięć sztuki tego kraju.

Fucking Amal
, reż. Lukas Moodysson, Szwecja 1998 Europejski przebój, a zarazem debiut reżyserski Lukasa Moodyssona, twórcy Tylko razem. Rozgrywająca się w Amal - prowincjonalnym miasteczku, jakich pełno w każdym zakątku świata - opowieść o nastoletniej Agnes, która zakochuje się w swojej koleżance z klasy, Elin. Moodysson w bezpretensjonalny, niemalże paradokumentalny sposób ukazuje narodziny miłości.

I skrzypce przestały grać
, (And the Violins Stopped Playing), reż. Aleksander Ramati, USA/PL 1987 Jest rok 1943. Mirgowie, Cyganie z Warszawy, dowiadziawszy się o narastających represjach hitlerowskich wobec Cyganów, przybywają do Brześcia by ostrzec mieszkających tu rodaków i nakłonić ich do ucieczki na Węgry. W tym samym czasie, Niemiec Krüger proponuje społeczności cygańskiej przeniesienie na inny teren, gdzie mogliby pracować dla dobra III Rzeszy. Mimo różnic zdań rada starszych postanawia przedrzeć się na Węgry...

Kandahar
(Safar e Ghandehar), reż. Mohsen Makhmalbaf, Fr. 2001 Nafas (Niloufar Pazira) jest Afganką, ale od dziecka mieszka w Kanadzie. Pracuje jako dziennikarka, zajmuje się prawami kobiet. Pewnego dnia dowiaduje się, że jej mieszkająca w Kandaharze siostra zamierza popełnić samobójstwo - nie potrafi dłużej znieść biedy, strachu i zniewolenia, które musi cierpieć jako kobieta w rządzonym przez talibów Afganistanie. Nafas wyrusza do Afganistanu, aby odwieść siostrę od tego zamiaru. Dostaje się nielegalnie do kraju dzieciństwa przez granicę z Iranem i wszelkimi sposobami stara się dotrzeć do Kandaharu.

Kolor Purpury
, reż Steven Spilberg, USA 1985 Ekranizacja powieści Alice Walker, afroamerykańskiej pisarki feministycznej. Opowiada historię Celie, jej walkę przeciw seksizmowi i rasizmowi, których bezustannie doświadcza.

Lilia 4 Ever
, reż. Lucas Moodysson, Szwecja 2002 Kolejny film szwedzkiego reżysera Lukasa Moodyssona. Lilia ma szesnaście lat. Po wyjeździe matki do USA, Lilia zostaje zupełnie sama. Jej jedynym przyjacielem jest młody Volodja. Oboje mieszkają w miasteczku w byłym Związku Radzieckim. Pewnego dnia Lilija spotyka Andrieja. Chłopak wyrusza do Szwecji i zaprasza ją, by wybrała się tam razem z nim. Dla niej jest to jedyna szansa wyrwania się z prowincji i rozpoczęcia zupełnie nowego życia. Zostaje jednak oszukana i sprzedana do pracy w prostytucji.

Lista Schindlera
, reż Steven Spielberg, USA 1993 Oskar Schindler jest poważanym niemieckim przemysłowcem, który podczas II wojny światowej jest właścicielem dużej krakowskiej fabryki, w której w nieludzkich warunkach pracują Żydzi. Film oparty jest na prawdziwej historii Oskara Schindlera, który podczas wojny ocalił przed śmiercią około 1100 ludzkich istnień.

Maska twardziela. Przemoc media i Kryzys męskości (Tough Guise. Violence, Media and the Crisis in Masculinity):
Maska twardziela jest pierwszym filmem edukacyjnym skierowanym do uczniów/uczennic oraz studentów/studentek, mającym na celu systematyczną analizę związków między popkulturową symboliką, a pojęciem męskiej tożsamości w USA u progu XXI wieku. W tej nowatorskiej, wszechstronnej analizie Jackson Katz ukazuje, że powszechność przemocy w społeczeństwie amerykańskim, wliczając strzelaniny w szkołach w Littleton (stan Kolorado), Jonesboro (stan Arkansas) i wielu innych, należy postrzegać jako część trwającego kryzysu męskości. Film jest bogato ilustrowany przykładami z kultury popularnej od programów typu talk show po imprezy sportowe, od Buntownika z wyboru po Chłopaków z sąsiedztwa, od muzyki country po hip-hop. Wydanie USA: Media Education Foundation Opracowanie wersji polskiej i dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA i Fundacja Autonomia Czas: 84 minuty; dźwięk: j.angielski; napisy: j.polski Do filmu "Maska twardziela. Przemoc media i kryzys męskości? wydany został podręcznik do prowadzenia zajęć opracowany przez zespół w składzie: Marcin Dziurok, Monika Serkowska, Ewa Stoecker, Agata Teutsch na podstawie podręcznika wydanego przez Media Education Foundation autorstwa Jeremy?ego Karpa i Jacksona Katza. Więcej informacji o projekcie ?Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami?, prowadzonych przez Fundację Autonomia zajęciach edukacyjnych oraz o tym, jak zamówić filmy i podręczniki znajdziecie Państwo na podstronie poświęconej projektowi i dystrybucji

Moja piękna pralnia
(My Beautiful Laundrette) ? reż. Stephen Frears, Wielka Brytania, 1986 We współczesnym Londynie młody Pakistańczyk Omar spotyka dawnego kumpla ze szkoły imieniem Johnny. Wspólnie decydują się na otworzenie własnego biznesu - pralni. Problemy rasowe i uprzedzenia moralne otoczenia stają na ich drodze do szczęścia. Chłopcy jednak stawiają im czoło i wygrywają. Jeden z pierwszych filmów o homoseksualnej miłości, kończący się happy-endem. Nagroda na MFF w Edynburgu.

Monster
, reż. Patty Jenkins, USA 2003 Oparta na autentycznych wydarzeniach historia życia Eileen Wournos (Charlieze Theron). Dziewczyna, która dorastała w patologicznym środowisku, w wieku 13 lat została prostytutką i zaszła w ciążę. Później zarabiała na życie stojąc przy autostradach i obsługując klientów ciężarówek. Film opowiada o 9 miesiącach jej życia na przełomie 1989/90 roku i skupia się na jej lesbijskim związku z młodą dziewczyną - Selby (Christina Ricci). Eileen została skazana na śmierć za zamordowanie 6 klientów, którzy próbowali ją zgwałcić.

Niebieskoocy (Blue Eyed):
Film daje m.in. możliwość zobaczenia, jak przebiega jedno z najbardziej znanych ćwiczeń w edukacji antyrasistowskiej, stworzone przez Jane Elliott. Podstawowym celem filmu nie jest jednak analiza sposobu prowadzenia ćwiczenia jako metody edukacyjnej, ale skłonienie oglądających do refleksji nad mechanizmami uprzedzeń i dyskryminacji. Film Niebieskoocy jest najczęściej wykorzystywanym materiałem audiowizualnym w edukacji dotyczącej praw człowieka, równości płci, demokracji, aktywności obywatelskiej, przeciwdziałania dyskryminacji. Jako element szkoleń i warsztatów był wykorzystywany w niemal wszystkich najważniejszych realizowanych w Polsce programach antydyskryminacyjnych. Produkcja: DENKMAL-FILM GMBH Opracowanie wersji polskiej i dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA i Fundacja Autonomia Czas trwania: 54 minuty; dźwięk: j.angielski; napisy: j.polski Do filmu Niebieskoocy opracowany został podręcznik

?Niebieskoocy. Podręcznik do prowadzenia zajęć w organizacjach?
autorstwa Nory Lester, wydanie II. Może on być wykorzystywany do prowadzenia - towarzyszących projekcji - zajęć i dyskusji na temat rasizmu, seksizmu, homofobii i innych form opresji. Przed wykorzystaniem filmu do celów edukacyjnych absolutnie konieczne jest zapoznanie się z treścią podręcznika (nawet jeśli nie zamierzacie Państwo bezpośrednio go stosować). Więcej informacji o projekcie ?Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami?, prowadzonych przez Fundację Autonomia zajęciach edukacyjnych oraz o tym, jak zamówić filmy i podręczniki znajdziecie Państwo na podstronie poświęconej projektowi i dystrybucji

Nie czas na łzy
, (Boys don?t cry), reż Kimberly Peirce, USA 1999 Film oparty na autentycznej historii, która miała miejsce w 1993 roku w Nebrasce. Brandon Teena został zamordowany z powodu swojego transseksualizmu.

Nie tylko pomarańcze
(Oranges Are Not The Only Fruit) ? reż. Beeban Kidron, scenariusz Jeanette Winterson, Wielka Brytania, 1990 Historia dziewczyny, która wychowała się w surowym środowisku ewangelicznym i której lesbianizm gorszy jej przybraną matkę oraz innych członków kościoła. Film BBC oparty na wpół biograficznej, pierwszej powieści Jeanette Winterson.

Niezłomne
(Iron Jawed Angels), reż. Katja von Garnier, USA 2004 Historia oparta na faktach, której akcja dzieje się na przełomie XIX i XX wieku. "Iron Jawed Angels" to opowieść o Alice Paul, znanej bojowniczce o prawa kobiet. W 1913 roku wraz z Lucy Burns powołuje komitet ds. obrony praw kobiet. Organizacja przewodzi strajkom głodowym, demonstracjom przed Białym Domem i innym akcjom, które mają zwrócić uwagę opinii publicznej i spowodować m.in. uzyskanie przez kobiety prawa głosu w wyborach. Po uchwaleniu w 1920 roku przez amerykański kongres 19 poprawki do Konstytucji przyznającej kobietom prawo głosu Paul nie przestała działać. Wielokrotnie za swoje "akcje protestacyjne" była osadzana w aresztach. Stała się symbolem feminizmu i legendą jeszcze za życia. Zmarła w 1977 roku.

Orlando
, reż Sally Potter, USA 1992 Film na podstawie powieści Virginii Woolf. Rok 1600. Orlando, młodzieniec z arystokratycznego rodu (grany przez kobietę - Tildę Swinton), zostaje obłożony przez oczarowaną jego urodą królową Elżbietę I, klątwą "bycia młodym na wieki". 200 lat później zostaje kobietą, której losy śledzimy aż po lata nam współczesne. Opowieść o tożsamości.

Oskarżeni
(The Accussed), reż Jonathan Kaplan, USA 1988 Sarah po kłótni z chłopakiem idzie do baru, gdzie zostaje zaczepiona przez kilku mężczyzn, a następnie brutalnie zgwałcona na oczach wielu świadków. Wraz ambitną adwokat Kathryn Murphy próbują zapobiec uniewinnieniu sprawców.

Pianista
, reż. Roman Polański Fra., Niem., Pol., Wlk.Bryt, 2001 Historia Władysława Szpilmana, znakomitego pianisty i kompozytora. We wrześniu 1939 roku po wkroczeniu do Warszawy Niemcy wprowadzają restrykcje wobec ludności żydowskiej. Szpilman wraz z rodziną, pozbawieni środków do życia, wyprzedają obrazy, srebro, meble, a w końcu i największy skarb artysty: fortepian. Pod groźbą kary śmierci nosić muszą opaski z gwiazdą Dawida. Wraz z innymi Żydami zostają umieszczeni za murami getta.

Priscilla, królowa pustyni
(Adventures of Priscilla, Queen of the Desert), reż. Stephan Elliot, Australia 1994 Dwóch tranwestytów Mitzi, Felicia i jeden transseksualista Bernadette zarabiających na życie występami wyrusza do niewielkiego miasteczka by dać tam show. W tym celu zdobywają autokar, który następnie przemalowują na różowo i przemierzają australijską pustynie. W czasie trasy dowiadujemy się również o małżeństwie Mitzi i następnie o jego/jej synu.

Ród Antonii
(Antonia?s Line), reż Marleene Gorris, Belgia, Holandia , Wlk. Brytania, 1995 Główną bohaterką filmu jest tytułowa Antonia ( Willeke van Ammerlrooy), która tuż przed śmiercią wspomina swoje życie. Powraca pamięcią do dnia, kiedy tuż po zakończeniu II wojny światowej wróciła razem z najstarszą córką Danielle ( Els Dottermans) do rodzinnej wioski by zobaczyć się ze swoją umierającą matką. Postanawia wówczas osiąść na stałe w rodzinnym domu, który opuściła jako młoda dziewczyna. Początki nie były łatwe - sąsiadów raziła postawa samotnej matki, kobiety świadomej własnej wartości, odważnie broniącej własnego zdania nawet za cenę przeciwstawienia się większości mieszkańców wioski.

Różowe lata
, reż Alain Berliner, Fr. 1997 W domu Hanny (Michele Laroque) i Jeana (Jean-Philippe Ecoffey) odbywa się przyjęcie dla ich czworga dzieci. Na imprezę przychodzą okoliczni sąsiedzi razem razem ze swoimi pociechami. Wszystkie dzieci są odświętnie ubrane. Mały Ludovic (Georges Du Fresne), syn gospodarzy przebiera się za dziewczynkę. Początkowo wszyscy uznają to za dowcip małego figlarza. Chłopiec jednak jak najpoważniej deklaruje, że kiedyś będzie dziewczynką. Bawi się lalkami, podoba mu się chłopiec, z którym siedzi w ławce. Gdy bawią się w wesele, Ludovic występuje oczywiście w przebraniu panny młodej. Przed chłopcem i jego rodzicami zaczynają się piętrzyć trudności. Sąsiedzi ich unikają, a niektórzy posuwają się nawet do robienia niestosownych dowcipów. W końcu dochodzi do rozmowy dyrektora szkoły z rodzicami na temat wydalenia Ludovica. Okazuje się, że wszyscy znajomi obawiają się małego chłopca, który chce być dziewczynką. Rodzice postanawiają wyprowdzić się z nieżyczliwego im otoczenia.

Sekret Margarethe Cammermayer
(Serving in Silence), reż Jeff Bleckner, USA, 1995 Margarethe jest specjalistką z wojskowej sekcji medycznej. Po dwudziestu paru latach w może się starać o stopień generalski. Podczas służbowej rozmowy związanej z awansem przyznaje się jednak do bycia lesbijką, a konserwatywna armia nie toleruje "odmieńców", zwłaszcza jeżeli sami się ujawniają. Margarethe musi, bo tego wymagają przepisy, zostać zwolniona z armii. Zaskarża tą decyzję, stając w obronie siebie, miłości i własnych przekonań.

Siostry Magdalenki
(Magdalene sisters), reż. Peter Mullan, Wlk. Brytania 2002 Film "Siostry Magdalenki" Petera Mullana został nakręcony w oparciu o szokującą historię tysięcy odrzuconych przez swoje rodziny i zdanych na łaskę Kościoła katolickiego kobiet. Okrzyknięte "kobietami upadłymi" były zamykane w odosobnieniu. Częstokroć ich jedyną zbrodnią była bieda i sieroctwo. Wiele z nich padło ofiarami gwałtu, wiele było samotnymi matkami lub zostało uznanych przez otoczenie za "zagrożenie moralne". Przytułki Magdalenek powstały w dziewiętnastowiecznej Irlandii oraz Szkocji jako miejsce przeznaczone dla prostytutek i kobiet upadłych.

Smażone zielone pomidory
(Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Cafe), reż. Jon Avnet, USA 1991 Film na podstawie powieści Fannie Flag. Evelyn Couch przechodzi trudny okres. Spotkanie z ?wiekową? już Ninny Theadgoode zmienia jej życie. Ninny opowiada Evelyn historię życia młodej kobiety z Alabamy - Idigie Theadgoode. Pod wrażeniem opowieści Evelyn staje się asertywna i pewna siebie. Jeden z najbardziej pozytywnych filmów o kobietach.

Thelma i Louise
, reż. Ridley Scott, USA 1991 Dwie przyjaciółki wybierają się na weekend w góry. Thelma (Geena Davis) jest umęczoną przez męża kurą domową. Louise (Susan Sarandon) jest kelnerką ciężko doświadczoną przez los. Podczas jednego z postojów w przydrożnej restauracji Thelmę próbuje zgwałcić miejscowy podrywacz, Louise zabija go broniąc przyjaciółki. Kobiety zmuszone są uciekać do Meksyku mając do dyspozycji siebie, swój spryt i odwagę.

Tylko razem
, Lukas Moodysson, Szwecja 2000 Drugi film twórcy "Fucking Amal",. Opowieść o hipisowskiej komunie w Szwecji w latach 70.

Vengo
, reż Tony Gatlif, Niemcy/Japonia/Hiszpania/Francja 2000 Film o flamenco i o Cyganach z Andaluzji, którzy nade wszystko cenią honor. Główny bohater, przywódca bogatego cygańskiego rodu - Caco, nie może pogodzić się ze śmiercią swej córki. Szuka zapomnienia w zabawach przy muzyce flamenco. Wiele o historii Cyganów i flamenco można przeczytać na: http://www.gutekfilm.com.pl/vengo/

Yentl
, reż. Barbara Streisand, USA 1983 Debiut reżyserski Barbary Streisand - ekranizacja opowiadania Isaaca Bashevisa Singera. Europa Wschodnia, początek XX w. Młoda żydowska dziewczyna Yentl (Streisand) buntuje się przeciw ortodoksyjnej tradycji wyznaczającej miejsce kobiety w domu i rezerwującej naukę i poznanie dla mężczyzn. Po śmierci ojca, postanawia w chłopięcym przebraniu zostać studentem jesziwy.

Żydokomuna, reż. Anna Zawadzka, zdjęcia i montaż: Alicja Plachówna, Archiwum Etnograficzne, Warszawa 2010
Film dokumentalny stworzony w ramach projektu badawczego realizowanego w Archiwum Etnograficznym. ?Żydokomuna" jest poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie, czy zaangażowanie lewicowe znosiło bariery między Polakami i Żydami, budowało wspólnotę, zmieniało wzajemne stosunki na lepsze. Jest to także próba odtworzenia genezy pojęcia ?Żydokomuna" w polskim języku potocznym i politycznym oraz historyczno-społecznej genezy zaangażowania Żydów w ruch lewicowy.


Zasubskrybuj nasz newsletter:

Program stworzony przez Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA

i kontynuowany przez Fundację Autonomia e-mail:

www.autonomia.org.pl